måndag 13 april 2009

Affischdesign: en film som verkar vara en annan



Ikväll blir det att se färdigt Slumdog Millionaire och äta lantchips (min last no 1). Filmen är mycket mer rå och gripande än vad som framgick av de glättiga Bollywood-affischerna som bussarna i Glasgow var klädda med (den översta bilden). Det verkade efter att ha sett dem vara en lättsam kärleksfilm, eller som en recensent citeras: "The feel-good film of the decade". Nu när jag har sett halva undrar jag: Hallå, har recensenten missat att pojkens ögon nästan petas ut, att han blir torterad och att han är blåslagen stora delar av filmen?
Men jag har en timme kvar av filmen så den kanske tar en oväntad vändning, jag antar att han får sin tjej och pengarna mot slutet.

I vilket fall som helst är det är ganska fascinerande hur olika man kan framställa en film bara genom dess grafiska uttryck och hur några få personer uppfattat filmen. Den nedre är den poster som används i Sverige, ganska mycket mer klockren kan jag tycka. Eller vad tycker ni om skillnaden? Har ni sett filmen och kan ge ett utlåtande?

2 kommentarer:

  1. Ja shit jag håller verkligen med dig. Någon feel-good-film är det väl verkligen inte! Då tycker jag helt klart att den undre känns mer passande. Jäkligt bra film dock! Jag tycker att det är lite dumt att man kanske kommit till typ bion (tack vare affischering) med fel förväntningar. Hoppas man tycker den är bra ändå. :)

    SvaraRadera
  2. Ja de flesta tycker nog att den är bra ändå, det känns som att den har något för alla..vare sig man gillar spontan-Bollywood-dans eller riktigt skrämmande scener (som den där folk springer runt brinnande..hu) Men jag ska inte berätta för mycket, har nog redan gjort det vid det här laget:)

    SvaraRadera